Uppstart
Flyta eller sjunka ? Arkimedes princip. Målet med dagens lektion är att du ska ha kunskaper om vad som avgör om ett föremål flyter eller sjunker i vatten. Vi inleder med ett filmklipp och därefter ska du få arbeta laborativt i några enkla försök.
Arbetspass
Gemensamt arbete
Vi ser på filmen. Efter filmen samtalar ni parvis om tre saker som ni lärde er av filmen.
Parvis arbete
- Plocka fram en dynamometer, två tyngder med massa 100 gram samt en bägare med vatten.
- Mät vikternas tyngd med hjälp av dynamometer.
- Ni ska strax göra samma sak som i punkt 2 men då låta tyngderna helt sänkas ned i bägarens vatten. Först, vad tror du att dynamometern kommer att visa, mer eller mindre ?
- Sänk ned de båda tyngderna helt i vattnet. Mät tyngden med dynamometern och anteckna i din bok.
- Vad tänker ni att skillnaden i mätningarna beror på ?
Gemensamt arbete
Ge exempel på något som är tungt men ändå flyter.
Kan vi förklara varför det kan flyta fast det är så tungt ?
Kan en lerklump flyta? Hur ska man forma den för att den ska flyta bra?
Parvis diskussion
Vad väger mest, saltvatten eller sötvatten? Vilket vatten har högst densitet?
Vad väger mest, saltvatten eller sötvatten? Vilket vatten har högst densitet?
Varför flyter saker bättre i saltvatten?
Parvis arbete
Parvis arbete
- Hämta en lerklump. Hur ska den formas för att flyta i vatten ? Försök att rita och förklara varför din lerklump nu kan flyta.
- Hur många kulor tror du att du kan lasta i din formade " lerklump ". Anteckna i din bok.
- Undersök hur många kulor du kan lasta.
- Tänk dig att du ska bygga en båt. Beskriv vilka undersökningar du behöver göra för att beskriva hur mycket båten klarar av att lasta.
Eget arbete
Arbeta med texten i Makro boken s.64 - 67.
Arbeta med uppgifterna på sidan 68
Avslut
Sammanfattning av lektionen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar