söndag 20 oktober 2024

Lektion 2 " Energiformer och beräkna effekt "

Uppstart

I förra lektionen lärde vi oss om mekanisk energi och att den delas upp i lägesenergi och rörelseenergi.

I en simulation observerade vi en pendelrörelse och såg att den totala energin i det systemet var oförändrad, den växlade mellan lägesenergi och rörelseenergi.

Ni genomförde en undersökning i trapphuset där målet var att få veta hur mycket energi som krävdes för att förflytta sig från markplan upp till våning 4.

Målet med dagens lektion: Repetera begreppen inom energi samt kunna beräkna effekt.


Startuppgift: Vilken eller vilka energiformer tänker du närmast på i samband med:

a ) En gunga                                      b) Mat                                    c ) En stjärna


Länk till naturskyddsföreningen genomgång av energibegreppet.

https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energibegrepp/

Arbetspass

Gemensamt

Vi ska undersöka min effekt och sedan jämföra den med andra föremål som har effekt, exempelvis hårfön, elsparkcykel och mikrovågsugn.

Effekt handlar om hur mycket energi som kan användas per sekund.

För att beräkna effekten så behöver vi veta två saker:

- Hur mycket energi som ska omvandlas.

- Hur lång tid som energiomvandlingen pågår.

Om vi kan omvandla mycket energi på kort tid så har vi hög effekt. Om energiomvandlingen sker långsamt så har vi låg effekt.


I förra lektionen beräknade vi energin som behövdes för att förflytta sig upp till våning 4.


Lägesenergin beräknas så här : Massa  x Gravitationskraft x höjd

Massan är 100 kg

Gravitationskraften är ungefär 10 Newton / kilogram

Vertikal höjd som jag förflyttas är 6,6 meter

Om vi multiplicerar alla delarna ( massa x gravitation x höjd ) så får vi 6600 Nm vilket är samma som 6600 Joule.


Samtala parvis

En hårfön har effekten 1800 W ( Watt )

En mikrovågsugn har effekten 1000 W

En elsparkcykel cirka 500 W


Vilken av produkterna ovan kan omvandla mest energi per sekund ?

Vilken av produkterna ovan kan omvandla minst energi per sekund ?

Vilka energiomvandlingar sker i de olika produkterna ?

Vilken effekt tror du att din lärare har ?


Gemensamt arbete

Vi samlas i trapphuset och testar att springa uppför trappan på tid.


Avslut 

Testa dig själv:

- De finns två former av mekanisk energi. Vilka är de ?

- Vad kallas energiformen som finns i bensin ?

- På vilka två olika sätt kan vi utvinna kärnenergi ?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar