fredag 3 maj 2019

Arkimedes princip

Uppstart

Flyta eller sjunka ? Arkimedes princip. Målet med dagens lektion är att du ska ha kunskaper om vad som avgör om ett föremål flyter eller sjunker i vatten. Vi inleder med ett filmklipp och därefter ska du få undersöka i några enkla försök.

Arbetspass

Gemensamt arbete

Vi ser på filmen. Efter filmen samtalar ni parvis om tre saker som ni lärde dig av filmen.


Parvis arbete

  1. Plocka fram en dynamometer, två 100 gram tyngder och en bägare med vatten.
  2. Mät vikternas tyngd med hjälp av dynamometer. Anteckna i din bok ( skriv rubriken Arkimeds princip )
  3. Ni ska strax göra samma sak som i punkt 2 men låta tyngderna helt sänkas ned i bägarens vatten. Först, vad tror du att dynamometern kommer att visa ? 
  4. Sänk ned tyngderna helt i vattnet. Mät tyngden med dynamometern och anteckna i din bok.
  5. Vad tänker ni att skillnaden i mätningarna beror på ?
Gemensamt arbete

Ge exempel på något som är tungt men ändå flyter.
Kan vi förklara varför det kan flyta fast det är så tungt ?




   


 Kan en lerklump flyta? Hur ska man forma den för att den ska flyta bra?



               





Parvis diskussion

 Vad väger mest, saltvatten eller sötvatten? Vilket vatten har högst densitet?



Varför flyter saker bättre i saltvatten?


Parvis arbete
  1. Hämta en lerklump. Hur ska den formas för att flyta i vatten ? Försök att rita och förklara varför din lerklump nu kan flyta.
  2. Hur många kulor tror du att du kan lasta i din formade " lerklump ". Anteckna i din bok.
  3. Undersök hur många kulor du kan lasta.
  4. Tänk dig att du ska bygga en båt. Beskriv vilka undersökningar du behöver göra för att beskriva hur mycket båten klarar av att lasta.
Eget arbete

Arbeta med texten i Makro boken s.64 - 67.

Arbeta med uppgifterna på sidan 68

Avslut

Sammanfattning av lektionen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar